Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

tisdag 22 april 2014

Fortsättning på "Mayas Dagbok"

Läste ut Isabel Allendes "Mayas Dagbok" i går och jag tyckte väldigt mycket om boken även om jag tyckte att Maya återhämtade sig onaturligt snabbt efter allt elände hon genomlidit i sitt så unga liv. Det som jag tycker borde ta åravis att bearbeta hämtar Maya sig ifrån nästan direkt hon kommer till ön Chiloé.

Men bortser jag från det så var det en bok som fångade mig och hade svårt att lägga ifrån mig. Det märktes att Allende gjort en hel del reaserch innan  hon skrev boken för det var detaljerade beskrivningar på allt från hur man reagerar vid abstinens/narkotikaberoende till miljöer.

Maya, som boken handlar om, kommer till denna ö efter att flytt ett tragiskt liv sen hennes älskade farfar Popo dött. Ett liv där hon hamnat snett med kriminalitet, droger, våldtäkter. Ett liv där hon säljer sig själv för att dämpa sin abstinens.

Till slut lyckas hennes farmor hitta henne i Las Vegas och för henne till Kalifornien där hon återhämtar sig hjälpligt. Därefter hjälper farmodern Maya att ta sig till en ö utan för Chile för att undkomma det kriminella gäng som söker efter henne. Hon blir förbjuden att ha kontakt med tidigare vänner och har ingen tillgång till varken dator eller tv. Hon lever ett lugnt och enkelt liv och skriver dagbok när hon inte hjälper skolan på ön.

Allende varvar historien mellan livet på ön och Mayas dagboksanteckningar och jag gillar växlingarna däremellan eftersom man lär känna Maya mer och mer och får en förståelse för varför hennes liv urartat på det sätt det gjort.

Boken är helt klart läsvärd och jag gav den betyg 4 av 5 men jag är inte säker på att det är en bok som jag kommer att minnas särskilt länge.

Augustiresan  Mayas dagbok

Jag har läst några böcker av Anna Fredriksson tidigare. T ex "Sommarhuset" och "Lyckostigen" och gillat båda väldigt mycket. När jag nu skulle ladda ner en ny bok att läsa  hittade jag "Augustiresan" av just Anna Fredriksson så den var jag ju tvungen att ta.

så här skriver Adlibris

Augustiresan handlar om vänskapens prövningar och är en ny roman av Anna Fredriksson, författaren till Sommarhuset och Lyckostigen.
Jenny är fyrtio år men livet har inte riktigt blivit som hon tänkt sig. Hon får reda på att hennes make har varit otrogen och hennes tillvaro rasar samman när skilsmässan är ett faktum. Av sina tre ungdomskompisar blir hon övertalad att åka med på en cykelsemester genom det sensommaridylliska Österlen, kanske kan det hjälpa henne att hitta tillbaka till sig själv igen. Eftersom Jenny på grund av sitt krävande chefsjobb inte har hunnit umgås med sina kompisar under det senaste året är hon tacksam för förslaget. Vänskapen sätts däremot på hårda prov under åkturens fem dagar. Jenny får reda på att en utav väninnorna har vetat om makens otrohet utan att berätta, vilket lägger sordin på den glada stämningen. I gruppen börjar olika läger att bildas och kompisarna förvånas alltmer över hur Jenny har förändrats under det senaste året. De inser att något allvarligt måste ha hänt - bortsett från svårigheterna i äktenskapet. I romanen beskrivs vänskapens förändrade villkor - att vänskap mitt i livet är annorlunda än under tonåren. På ett varmt och omskakande vis skildras kärlek, tillit och vikten av att våga blotta sitt jag för dem man älskar.   

Den här boken tror jag kommer att fastna däremot, ser väldigt mycket fram emot att få läsa mer än det kapitlet jag nu hunnit med.  

Och på torsdag. På torsdag är det Bokklubbsdax igen och spänningen för nytt bokval är hög :)

                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar