Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

torsdag 20 mars 2014

Jussi Adler -Olsson vs Joe Nesbö

Sista sidan läst i första boken av Jussi Alder-Olssons "Kvinnan i rummet". Har hört mycket om att hans böcker ska påminna mycket om Nesbös böcker. Det tyckte inte jag. Nu har jag visserligen bara läst en bok av A-O men hittills tycker jag bättre om Nesbös böcker där spänningen var påtaglig mest hela tiden.
Det var först de sista kapitlen i "kvinnan i rummet" som var riktigt spännande resten var mest en transportsträcka. Eller var det en bok där man mer skulle lära känna kriminalassistent Carl Mörck och hans assistent Assad på avdelning Q. Får kanske testa en del till för att se om den är bättre. Annars kör jag på Nesbö.

Kvinnan i rummet

Har även läst ännu en bok av Helena von Zweigbergk "Sånt man bara säger" men tyckte bättre om "Än klappar hjärtan" som vi ska diskutera på bokklubbsträffen ikväll. Pratade men en tjej som är med i samma bokklubb och hon tyckte precis tvärtom men hade läst dem i annan ordning än vad jag gjort. Om det påverkat.

"Sånt man bara säger" handlar om Susanne, en kvinna i 55-årsåldern som tar ett år tjänstledigt för att "bara vara" och flyttar till sitt sommarhus. Hennes syster hamnar i knipa och motvilligt tar Susanne hand om sin 15-årige systerson med allt det innebär att ha en tonåring i huset. Istället för att få den time out hon önskat får hon ta tag i saker hon egentligen flytt från. Men hon lär sig också se livet från en annan sida och att allt inte är som man tror att det är.

Sånt man bara säger

Nu står jag utan bok men funderar på att ladda ner Björn Ranelids "Bär ditt barn som den sista droppe vatten". Vi hade en av Ranelids böcker i bokklubben och det var med förutfattade meningar jag läste och med förvåning jag upptäckte att jag gillade hans skrivsätt. Och denna bok jag vill ladda ner tycker jag har en väldigt vacker titel.

Bär ditt barn som den sista droppen vatten

Ikväll får jag dessutom veta vår ny bokklubbsbok och det är lika spännande efter 4 ½ år :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar