Om mig

Mitt foto
Hej och välkommen till min lilla vrå. Här tänkte jag skriva lite tankar och funderingar om lite allt möjligt men framför allt om böcker jag har läst, läser just nu eller har på min önskelista över böcker jag vill läsa. Jag älskar känslan av att försvinna in i en annan värld för en stund och böckerna som lämnar en känsla av saknad efter sig är de bästa, oavsett kategori. Jag väljer gärna böcker som beskriver karaktärerna, går på djupet vad gäller känslor och personlighet och där det känns som om man lär känna dem som boken handlar om. Älskar också miljöbeskrivningar som gör att det känns som om jag är där. Efter några år med småbarn runt benen har jag äntligen hittat lusten och framför allt tiden att läsa igen. Var 6-8 vecka är vi ett gäng tjejer som träffas för att diskutera böcker och vi har alltid en bok som vi alla läst. Värdinnan för kvällen väljer den boken vi ska läsa till kommande träff och det är med stor förväntan och spänning den nya boken plockas fram.

tisdag 4 mars 2014

Återigen.... Böcker som berör

Ibland läses det inte särskilt mycket för att sen gå i en rasande fart :) men det kan väl vara så när böcker berör och du inte vill sluta läsa.

Christina Stiellis "Jag älskar dig inte" berörde verkligen. Även om jag inte är i samma situation som huvudpersonen Lotten kan jag förstå känslan, smärtan, fallet när du förlorar någon du älskar. Förlorar någon som väljer att lämna dig utan att du förstår varför. När det kommer som en blixt från en klar himmel.

Lotten är vad hon tror, lyckligt gift med Per. De har två barn tillsammans, Lisa och Elin. En dag kommer Per hem och säger att han inte älskar Lotten längre utan vill lämna deras äktenskap, deras tillsammans uppbyggda liv. Ett liv som Lotten trott varit det bästa.

Han lämnar henne med smärtan, med spillror av en kärlek hon fortfarande känner för honom och med barnen som ställer alla frågor som hon inte har svar på. Han lämnar henne att förklara för flickorna varför pappa inte vill vara med dem längre, när hon själv bara sjunker djupare och djupare ner i sorgen.

Långt in i hjärtat och själen kan jag känna hennes smärta för jag kan själv föreställa mig hur ont det skulle göra om min man lämnade mig för att han inte älskade mig längre.

Jag blir både ledsen och arg när jag läser för även om jag förstår hennes känslor och maktlöshet blir jag så arg när hon försvarar hans beteende. För alla. "Men han har det så tufft på jobb, han menar inte det han säger, han kommer snart tillbaka" osv osv.

Blir även vansinnig på honom hur han kan behandla framför allt Lotten. Hur han lämnar över allt ansvar på henne att t ex förklara för flickorna vad som händer och sen skyller på henne när Elin och Lisa inte vill träffa honom. Han skyller på Lotten när flickorna vänder sig mot honom medan jag som läsare vet vad hon gör för dem för att underlätta det jobbiga.

En stark bok.

Har nu läst två böcker av Christina Stielli och tänker nu ta tag i bok nr två av Helena von Zweigbergk som jag ju nyss läst. Denna gång blir det "Sånt man bara säger". Ännu en relationsbok men jag gillade ju starkt hennes "Än klappar hjärtan" så nu har jag höga förväntningar. Denna handlar om Susanne,53 år, som tagit ett års paus i sin karriär för att "bara vara" och som helt plötsligt får sin tonåriga systerson på halsen. För att hjälpa sin syster fast hon egentligen inte vill.




Jag älskar dig inte  Sånt man bara säger



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar